Skip to content Skip to footer

Website nodig? Dit zijn de dilemma’s.

Je bent sinds kort, of al langere tijd, ondernemer. Er komen allerlei zaken op je af. Zo moet je staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, klanten werven en producten of diensten aan de man brengen. Met een professionele website zet je een stap in de juiste richting naar een succesvolle onderneming. Een website schudden de meeste mensen echter niet zomaar uit hun mouw, maar het is in het online tijdperk wel hét visitekaartje van jouw bedrijf. Drie dilemma’s waar je tegenaan loopt als je een bedrijfswebsite nodig hebt:

1. Zelf een website bouwen of een website laten maken.
Zelf een website steen voor steen opbouwen, het lijkt in eerste instantie de goedkoopste, maar ook meest intensieve manier om een platform te realiseren waarop diensten en producten kunnen worden aangeprezen. Wie handig is met computers, kan met programma’s als WordPress, Joomla of Drupal een basis website maken. Daarvoor kiezen betekent echter onder meer overgeleverd zijn aan de standaard lay-outs. Er zijn veel opties, maar het is de vraag of je als leek het gewenste resultaat bereikt: een professionele website met de gewenste uitstraling.

Een bedrijf een website voor je laten bouwen, is ook een optie. Dan is de grote vraag: welk bedrijf snapt precies wat jij wil. Een webdesigner denkt vanaf het begin af aan mee over het doel van de website en de manier waarop klanten bereikt kunnen worden, maar moet wel aansluiten bij jouw wensen. Voordeel is dat je je als ondernemer ‘bij je leest’ kunt houden. Je kunt doen waar je goed in bent, terwijl je website door een professionele webdesigner wordt gebouwd. Ideaal natuurlijk, maar de keus moet je zelf maken. Je kunt zelf gaan ‘ploeteren’ of de juiste investering doen, zodat je zelf tijd over hebt voor het werk waarmee je geld verdient.

2. Het kiezen van een lay-out.
De keuze is gemaakt. Je bouwt een website zelf, of laat hem bouwen, maar hoe moet het eindresultaat eruit zien? Moet de website een rode, blauwe, witte of zwarte kleur krijgen, welk lettertype gebruik je en hoe richt je het menu in (met veel of weinig tabbladen). Het zijn vragen waar je niet onderuit komt als je een website maakt. Kiezen voor een standaard template in bijvoorbeeld WordPress is een optie. Nadeel daarvan is dat die volledig aan de eigen wensen moet worden aangepast en daar moet je als ondernemer de kennis voor in huis hebben, als je de website zelf in elkaar zet. En wat jij wilt bereiken, moet ook maar net kunnen met het template dat jij hebt uitgekozen.

Bedrijven met een eigen huisstijl zullen die graag in hun website willen verwerken en dat zal in een gratis template lastiger, of soms misschien zelfs niet te doen zijn. Een webdesigner is juist gespecialiseerd in het maken van een eigen design en kan daarin ook de huisstijl verwerken. Bovendien moet bij het samenstellen van de lay-out ook rekening worden gehouden met het doel van de website. Daar kan een professional rekening mee houden, terwijl dat bij een gratis template niet is gedaan. Er zijn kortom genoeg zaken om aandacht aan te besteden voor je zomaar in het wilde weg begint met het optuigen van de website.

3. Zoveel informatie, maar wat wil je eigenlijk vertellen?
Behalve een lay-out die bij de uitstraling van het bedrijf past, is ook de tekst van cruciaal belang voor het beeld dat een klant of consument heeft als je website wordt bezocht. Wil je de klant op de website informatie geven over het product of de dienst die wordt geleverd? Geef je alleen informatie om de producten aan te prijzen? Bespreek je de technische gegevens? Of geef je alle informatie die je maar kunt bedenken? Voeg je je portfolio toe en wat zet je daar dan in? Het zijn keuzes waarover je na moet denken, want een overdosis aan informatie kan een klant afschrikken. Heel weinig details geven, kan echter ook ongewenste effecten hebben. Goed nadenken over de boodschap is daarom cruciaal.

Hulp nodig bij het maken van keuzes voor je website? Nog meer dilemma’s waar je tegenaan loopt bij het ontwikkelen van je website en wil je die graag voorleggen aan FlexiMedia? Neem dan contact op en stel gerust een vraag.