Skip to content Skip to footer

Hoe ziet het ideale online betaalproces er straks uit?

Bedrijven worden zich steeds meer bewust van de noodzakelijkheid van het optimaliseren van de online check-out, het betaalproces. De snelheid van afrekenen is van het grootste belang. Maar je wilt als verkopende partij ook zoveel mogelijk data over wie er daadwerkelijk heeft gekocht. De meerwaarde van een conversie zit vooral in de herhalingsaankopen. Tenslotte wil je dat je klant weer terugkomt voor een volgende bestelling. Deze kans vergroot je met online personalisatie, die door data gevoed wordt. 

Personalisatie vs. guest check-out

Het online betaalproces is alleen maar ingewikkelder en uitgebreider dan afrekenen in de winkel, omdat de identiteit van je klanten geverifieerd moet worden en de plek van levering moet worden bevestigd. Praat ik bijvoorbeeld wel echt met mijn klant en dus niet met een fraudeur met een gestolen creditcard?

Echter, klanten willen vaak liever geen online account aanmaken. Iedere keer weer inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten (uiteraard), nieuw wachtwoord aanmaken, klanten worden niet blij van deze handelingen. Ze willen snel en gemakkelijk kunnen bestellen. Zonder een online identiteit bij de winkel aan te maken.

Doordat klanten deze betaalwijze prefereren is het handig om ervoor te zorgen dat het afrekenen niet misgaat en het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zonder dat je klanten, in iedere webwinkel apart, een account hoeven aan te maken. Bied dus in ieder geval de mogelijkheid van een “guest check-out” aan. Er zijn wel nadelen aan het gebruiken van een guest check-out. Het is op die manier namelijk niet mogelijk om de klantbeleving te personaliseren, het betaalproces duurt nog eens langer en er is een grotere kans op afhakers. 

Het ideale online betaalproces

Partijen proberen zo dicht mogelijk bij de conversie te komen en de buyer experience binnen hun platform te krijgen. We zien die ontwikkeling bijvoorbeeld bij Facebook en Instagram, maar ook bij partijen die headless check-out aanbieden. Zij stellen je straks in staat om zogenaamde ‘shoppable stories’ te maken. Van e-mail tot blogs, op ieder scherm, en in direct contact met je klant. Dit is het zogenaamde ‘contextual targeting‘ of ‘contextual commerce‘. Het gaat er hierbij om de behoefte van de klant én de opvolgende conversie dichtbij elkaar te brengen. Maar ook om het behoud van toegang tot personalisatie-data.