Skip to content Skip to footer

Een krachtige contentstrategie voor webshops: deze content is onmisbaar!

Een krachtige contentstrategie voor webshops: deze content is onmisbaar!

Ben jij al aan de gang met content voor webshops? Want hoewel 76% van de B2C-organisaties aan contentmarketing doet, geeft slechts 38% aan dit ook maar effectief te doen, 57% van de B2C-organisaties weet niet eens hoe succesvolle contentmarketing creëert. Tijd om daar verandering in te brengen. Hieronder vertel ik je hoe je content succesvol inzet voor je webshop.

Waarom contentmarketing voor e-commerce? 

1: Contentmarketing kan je gebruiken om merkbekendheid, leads en conversies op te bouwen. Het is daarom een goede methode om een e-commercebedrijf of webshop te laten groeien. Deze vorm van marketing biedt 3 voordelen:

Leadgeneratie: contentmarketing leidt tot 3 keer meer leads dan traditionele marketingvormen. Leads die je kunt omzetten in betalende en loyale klanten.

-Voorbeeld: licht je producten extra toe met contentmarketing. Denk aan productinformatie delen via je blog, socialmedia-profielen of productpagina’s.

2: Voorlichten consumenten: met goede content kun je potentiële klanten informeren over de voordelen en kenmerken van je producten. Deze informatie kunnen consumenten gebruiken tijdens productonderzoek en aankoopbeslissingen.

-Voorbeeld: informeren kun je met how-to video’s, productverzorgingsinformatie, productvergelijkingen. Al deze contentvormen helpen de consument te kiezen, en vergroten de kans voor de keuze van jouw product.

3: Relaties opbouwen: de ervaring van je klant kun je beïnvloeden met goede content. Hoe beter de ervaring, hoe sterker de relatie zal zijn.

-Voorbeeld: bouw een positieve relatie op met je klant met persoonlijke orderbevestigingen, cadeautjes bij de bestelling zoals korting, gepersonaliseerde aanbevelingen per mail, of loyaliteitsprogramma’s. Met behulp van deze tools hebben klanten sneller de neiging om een loyale klant te blijven.

Natuurlijk kun je gewoon je content het web opgooien en hopen dat daarmee alle bovenstaande voordelen ook voor jou gelden. Maar dat leidt eerder tot een deceptie dan tot succes. Pas op het moment dat je content op strategische wijze inzet, zul je er ook de resultaten uit halen waar je naar op zoek bent.

Welke elementen verwerk je minimaal in je strategie?

-Het profiel van je koper, oftewel je buyer persona. En het liefst tot in detail.

-De fasen die de koper doorloopt voordat er overgegaan wordt tot aankoop, de buyer journey.

-Triggers of gebeurtenissen waardoor je doelgroep je product koopt.

-Je sweet-spot-content. Kortom, content die heel specifiek relevant is voor jouw shop en waar je de meeste kennis van hebt.

-SEO (zoekmachineoptimalisatie), waarbij je focust op waar je koper op zou kunnen zoeken als ze je product nodig hebben.