Skip to content Skip to footer

Zo bepaal je je onlinemarketing-budget voor 2023

Wat geef jij, of wat geeft het bedrijf waarvoor jij werkt, uit aan onlinemarketing-campagnes? En is dit budget vastgesteld aan de hand van een berekening of op gevoel? Heb je al nagedacht over hoe je dit gaat aanpakken in 2023?

Wat zijn de werkelijke kosten?

De werkelijke kosten die je maakt zijn niet alleen die 500 euro per maand aan onlinemarketing-budget. Wat vaak wordt vergeten zijn de kosten die nog afgaan van de 2000 euro omzet. Denk hierbij aan verpakking, verzending, opslag, personeel, et cetera. Bereken dus hoeveel marge je overhoudt van 2000 euro. Stel je voor dat 50% kosten zijn en 50% nettowinst. Dan blijft er van de 2000 euro dus 1000 euro over. Bereken de gemiddelde marge op jouw producten.

Wat is de werkelijke opbrengst?

De werkelijke opbrengst is niet 2000 euro. Dit ligt een stuk hoger. Er zal namelijk een percentage klanten zijn dat niet eenmalig een aankoop doet maar vaker terugkomt. Bereken wat een klant gemiddeld uitgeeft per jaar in jouw webshop.

Voorbeeld: een nieuwe klant doet een eerste aankoop van 60 euro en komt daarna nog vier keer terug. Je kunt zelf zien hoe vaak klanten terugkomen en wat de gemiddelde opbrengst is per klant.

Wat investeer je in online marketing?

Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om 30 euro te investeren in het werven van een nieuwe klanten en 20 euro in het behouden van de huidige klanten. Denk aan remarketing-campagnes, e-mailmarketing, een spaarsysteem. Hieronder een overzicht van de kosten en opbrengsten per jaar per klant. Bedenk hoeveel van de nettowinst je wil herinvesteren.

Wat moet ik nu inzetten aan onlinemarketing-budget?

Het maakt nu niet uit of je 100 of 1000 euro per dag uitgeeft aan online marketing. Als de kosten per nieuwe klant maar rond de 30 euro blijven en de kosten van een aankoop van een bestaande klant rond de  5 euro blijven (20 euro delen door 4 aankopen). Natuurlijk moet de klantwaarde ook hetzelfde blijven (of toenemen). 

Kijk goed naar de data van vorig jaar. Wat waren toen de kosten per nieuwe klant? Lag dit te hoog, dan kun je beter met een lager dagbudget beginnen. Lag dit lager? Dan kun je beter het dagbudget iets hoger zetten.