In een zee vol concurrentie kan het lastig zijn om het hoofd boven water te houden. Dit is voor kleine, lokale bedrijven soms nóg meer het geval. In de zoekresultatenpagina van Google is het steeds vaker “the winner takes it all”. Is het dan nog wel rendabel voor lokale bedrijven om te investeren in SEO? Niet altijd. In deze tekst bespreek ik wanneer het rendabel kan zijn en op welke manier dit het geval is.
Ik ben een klein bedrijf, is SEO relevant voor mij?
Zit je in een markt met de grotere spelers zoals Coolblue, bol.com en Amazon en vraag je je af of SEO relevant is voor je? Het antwoord is niet altijd “ja”. Ga voor jezelf een aantal dingen na:
Wat is de mate van concurrentie op mijn belangrijkste zoekwoorden? Welke websites bevinden zich in de top-10 of top-5 en hoe actief optimaliseren ze specifiek voor deze zoekwoorden?
Hoe interessant is de zoekresultatenpagina voor deze zoekwoorden? Een trend bij Google is dat er steeds meer “0 click searches” plaatsvinden (hierbij is de zoekresultatenpagina het eindstation van de zoeker). Bevat de zoekresultatenpagina veel advertenties en ruis? Dan zullen er minder mensen op jouw organische resultaat klikken.
De richting van de SEO-strategie
Zie je een opening, bijvoorbeeld op longtail zoekwoorden, ga er dan voor. Zoekwoorden in combinatie met een locatie (bijvoorbeeld “schoenen kopen in Rotterdam”) bevatten doorgaans minder concurrentie dan wanneer je landelijk de strijd aangaat (voor bijvoorbeeld “schoenen kopen”). Bovendien zouden de klanten sneller loyaal aan je bedrijf kunnen worden, door de specifieke regio waarin ze jouw product/dienst zoeken.
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die erg interessant kunnen zijn in de beginfase van een SEO-strategie, wanneer je nog niet de volledige autoriteit van de website hebt opgebouwd. Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die doorgaans 4 of meer woorden bevatten (zoals ik hierboven al deelde).
Om voor je eigen website te bepalen hoe waardevol de SEO op dit moment is, kun je een tool als Google Search Console gebruiken. Deze tool verschaft onder andere inzicht in het aantal vertoningen op de zoekresultatenpagina, het aantal klikken naar de website en de positie van bepaalde zoekwoorden.
Ben je net begonnen met je website? Dan is het advies om te starten met een grondig zoekwoordonderzoek. Hiermee ontdek je op welke zoekwoorden vaak wordt gezocht en wat de mate van concurrentie is voor deze zoekwoorden. Op deze manier kun je beter concurreren met de grote bedrijven.
Google Mijn Bedrijf op de zoekresultatenpagina
Als je een klein bedrijf hebt, dan is de kans aanwezig dat je slechts 1 locatie hebt om vanuit te opereren. Als je lokaal met een winkel of café gevonden wil worden, dan is Google Mijn Bedrijf een belangrijk middel om dit voor elkaar te krijgen.
Wanneer er een Google Mijn Bedrijf-element op de zoekresultatenpagina wordt vertoond, dan verschijnt deze altijd boven alle andere organische zoekresultaten. Dit maakt het enorm waardevol om bovenaan te komen staan in deze lijst. Google Mijn Bedrijf installeren doe je via dit stappenplan.’
Targeting
Hier verwerk je het zoekwoord in de titel van de lokale bedrijven-snippet, de beschrijving en de afbeeldingen die in deze snippet worden vertoond. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het belangrijkste zoekwoord te verwerken in de titel:
Ralf van Veen | SEO-specialist (waarbij Ralf van Veen de naam van het bedrijf is en SEO-specialist het zoekwoord).
Reviews
Reviews zijn belangrijk om vertrouwen op te bouwen. Naast dat je natuurlijk zoveel mogelijk positieve reviews wil binnenhalen, kun je ook deze reviews optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld door mensen die een review achterlaten het zoekwoord te laten gebruiken. Het liefst nog in combinatie met de stad erbij.
Het aantal kwalitatieve reviews is een van de belangrijkste componenten van lokale SEO. Bij het verzamelen van reviews is het ook belangrijk om te reageren op reviews die zijn gekregen (zie het voorbeeld hieronder).
Kies een bestaande pagina of maak een nieuwe
Bedenk met welke landingspagina je voor dit zoekwoord gevonden wil worden. Als je nog geen pagina hebt voor dit zoekwoord, dan maak je een nieuwe die je gelijk zo goed mogelijk passend maakt voor dit specifieke zoekwoord.
Verwerk het zoekwoord in de page title
Dit helpt Google overtuigen dat deze pagina daadwerkelijk belangrijk is voor het zoekwoord. De page title is representatief voor wat er op de landingspagina staat, dus let er ook op dat dit klopt.
Verwerk het zoekwoord in de meta-omschrijving
Hoewel de meta-omschrijving zelf minimaal effect heeft op de positie, kan deze omschrijving de bezoeker wel bewegen om op de pagina te klikken. Als het zoekwoord in de meta-omschrijving staat, dan zal deze ook dikgedrukt worden weergegeven.
Verwerk het zoekwoord in de URL
Gesteld dat je een nieuwe pagina hebt gemaakt, dan kun je het zoekwoord in de URL verwerken. Bij bestaande pagina’s doen we dit niet vaak, omdat dit voor veel herstelwerk kan zorgen.
Verwerk het zoekwoord in de headers
De headers zijn belangrijk om de structuur van de pagina weer te geven. De H1 is de belangrijkste header. Verwerk het zoekwoord altijd in de H1, zodat zowel de bezoeker en Google zeker weten waar de pagina over gaat. De H2 zegt op zijn beurt iets over de H1, let daarop bij het maken van de kopjes. Verwerk het zoekwoord hierin als dit logisch is.
Zie je kansen voor je SEO-strategie?
Als je als lokaal bedrijf investeert in SEO, dan is het van belang om goed te kijken welke spelers zich in dezelfde vijver begeven. Zie je kansen? Investeer dan in zowel het lokale venster als in de ‘reguliere’ organische resultaten.