De mogelijkheden van Google

Senel Dilek

Wie komt er op mijn website en waar klikt mijn bezoeker op? En nóg belangrijker: klikt die persoon op de linkjes waar ik wil dat hij of zij op klikt? Deze vragen kunnen met behulp van Google worden beantwoord. Twee tools die helpen bij het verbeteren van jouw website.

Het doel van een bedrijfswebsite is het bereiken van klanten en vaak het verkopen van een product of dienst. Een ondernemer wil natuurlijk dat een potentiële klant uiteindelijk naar de pagina gaat, waar hij dat product of die dienst kan bestellen. Maar lukt dat altijd? Of zijn er op een website bijvoorbeeld dingen die afschrikken of afleiden.

Met behulp van enkele tools van Google is het mogelijk daar inzicht in te krijgen. Zo verzamelt Google Analytics informatie over het gedrag van bezoekers en ontdekt Google Search Console fouten op een website. Daarnaast kan je met Google Search Console ook klikken analyseren die je ontvangt via Google Zoeken, en testen of Google al je online content kan begrijpen.

Google Analytics
Google Analytics geeft de eigenaar van een website inzicht in zijn publiek. Niet alleen laat de tool zien hoeveel bezoekers een website heeft, maar ook geeft het programma onder meer weer waar ze vandaan komen en of ze terugkeren naar de website. Ook is uit de statistieken te halen of bezoekers via de directe URL naar de site zijn gegaan, of bijvoorbeeld via een andere website of via social media.

Nog interessanter voor een ondernemer die zijn website wil verbeteren, is het zogeheten bounce percentage. Dat laat zien wanneer bezoekers de website weg klikken. Als ze bijvoorbeeld allemaal afhaken op de homepagina van een website, dan staat daar iets op waardoor ze worden afgeschrikt. Waar ze dan precies door afhaken weet je dan nog niet, maar aanpassingen doen en kijken wat vervolgens het effect is, kan wel. Zo kan een website stap voor stap verbeterd worden.

Een andere optie die Google Analytics biedt, is het achterhalen van de pagina’s waar gebruikers het meest op doorklikken. Dat laat zien wat werkt, of wat bezoekers interessant vinden. Als dat de pagina is die veel bezocht moet worden, dan zit je al goed, maar kan je altijd nog verbeteringen toepassen. Indien het gaat om een pagina die minder relevant is, dan kan je proberen de aandacht hierop minder te vestigen.

Advertenties
Via Google Analytics kan ook worden bekeken wat een (betaalde) advertentiecampagne aan bezoeken heeft opgeleverd. Ook is te achterhalen of een bezoeker die via zo’n campagne is binnengekomen ook daadwerkelijk iets heeft opgeleverd voor het bedrijf. Denk aan het doen van een bestelling, of het invullen van een contactformulier.

Google Search Console
Niets is vervelender op een website dan het klikken op een linkje dat niet werkt. Dan is een bezoeker meteen weg, of moet hij/zij zelf gaan zoeken naar de juiste pagina. Door gebruik te maken van Google Search Console zal dat niet meer gebeuren. Het programma detecteert dit soort foute links uit de website en stuurt de beheerder van een website een mail als die er nog in staan. Ook wordt er gekeken of jouw content “logisch” is voor Google, en kan je de klikken analyseren die je ontvangt via Google Zoeken.

Een ondernemer kan zijn website continu blijven optimaliseren. Dat is overigens geen proces dat even in een paar minuten gedaan kan worden. Wie echt rendement wil halen uit zijn online presentatie, zal daar gericht tijd in moeten steken.

Wil jij je website ook optimaliseren? En wil je daar meer informatie over? Dan nodigen we je graag uit voor een kop koffie of thee.

We maken graag kennis met je!