Geen tijd voor social media? Maak die gratis reclame gewoon!

Senel Dilek

Gebrek aan tijd, elke ondernemer heeft er last van. En toch wil je zoveel mogelijk mensen op social media bereiken. Het is immers gratis reclame. Hoe zorg je dan voor een zo groot mogelijk publiek?

Ambassadeurs

Bereik op social media is aanzienlijk te vergroten door ‘ambassadeurs’ voor jouw bedrijf te zoeken. Denk aan mensen die oprecht enthousiast zijn en die je willen helpen bij het verspreiden van jouw berichten. Het kunnen familieleden, vrienden, maar ook klanten zijn. Als zij jouw berichten delen, bereik je niet alleen jouw trouwe volgers op social media, maar ook die van je ‘ambassadeur’. Als je allebei 400 volgers hebt op Facebook of LinkedIn bereik je toch al meteen bijna dubbel zoveel mensen (ervan uitgaande dat beide accounts verschillende volgers hebben).

Voorbeelden van ‘ambassadeurs’ zijn er legio, vooral bekende Nederlanders worden vaak ingezet. Ze promoten onder meer goede doelen, of maken reclame voor bedrijven. Neem een voetballer, artiest of ander publiek figuur met veel volgers op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Die kan soms wel duizenden mensen bereiken met één bericht. Kanttekening is natuurlijk wel dat die persoon ook echt oprecht enthousiast is over jouw bedrijf en je wil helpen bij het uitbouwen. Maar ook op kleinere schaal is, met minder bekende mensen, is het bereik aanzienlijk te vergroten.

Frequentie van berichten

Ambassadeurs kunnen helpen bij het delen van berichten en zo zorgen voor een groot bereik. Toch moet je ook zelf de handen uit de mouwen steken. Tijdgebrek? Ja, maar tijd is de enige investering die je hoeft te doen en je kunt zelf bepalen hoe frequent je updates plaatst.

Een valkuil voor beginnende ondernemers kan bijvoorbeeld zijn dat ze razend enthousiast van start gaan met 5 tot 10 berichten per dag. Leuk, maar een tijdrovende klus. Daarmee wekken ze verwachtingen die ze niet kunnen waarmaken.

Bedenk daarom vooraf al hoeveel hoe vaak en op welk moment je berichten op social media plaatst. Kies voor een frequentie die bij je past, en vooral een die je consequent kunt aanhouden. Maak er een soort afspraak van met je volger: elke woensdagmiddag om 16.00 uur een nieuw bericht bijvoorbeeld. Dan weten de volgers op een bepaald moment dat ze op dat moment jouw social mediakanalen in de gaten moeten houden.

Je hoeft overigens niet stipt om 16.00 uur, tijdens je drukke werkdag op de knop te drukken om je bericht online te zetten. Dat kan op een rustig ogenblik door het bericht in te plannen op het gewenste moment. Terwijl jij dan van de ene naar de andere afspraak rent, staat jouw bericht (lees: gratis reclame) online en kunnen mensen daarop reageren en jouw naamsbekendheid vergroten.

In een vorig artikel gaven we al de tip dat het beter is om één kanaal goed te gebruiken, dan allemaal half. Kies daarom de optie die het beste bij je past en waar je het beste jouw verhalen kunt vertellen.

Fulltime job

Het benutten van social media is, als je het echt professioneel aan wil pakken, een fulltime job. Maar ook de ondernemer die daar minder tijd en mogelijkheden voor heeft, kan er zeker winst mee boeken.

Wil jij meer weten over het gebruik van social media en/of het opzetten van een eigen website? Kijk dan eens in het portfolio van FlexiMedia. Misschien levert het je inspiratie op voor jouw (nieuwe) website. We maken graag kennis met je!