Het belang van een goede mobiele website

Senel Dilek

Het is zondagavond en je zit heerlijk op de bank televisie te kijken. Je tablet ligt naast je op de leuning en je hebt je smartphone in de hand. Het spannende televisieprogramma wordt onderbroken door reclame. Je interesse wordt gewekt door een mooie aanbieding van een elektronicawinkel. Wat doe je?

  1. Je loopt naar je desktop om naar de website van de winkel te surfen.
  2. Je pakt je tablet die binnen handbereik ligt.
  3. Je hebt je smartphone al in de hand, dus je gebruikt die meteen om de website te bekijken.
  4. Je loopt naar de keuken om wat drinken te halen en iets lekkers te pakken. Na die reclame kijk je later wel, of ben je al lang weer vergeten.

Gemak
Het gemak dient de mens. De kans dat de lekker op de bank zittende televisiekijker ervoor kiest om naar zijn desktop te lopen, in plaats van zijn tablet of smartphone te pakken, is klein. Naar de computer lopen en die opstarten kost veel tijd, dus het kan zomaar dat het televisieprogramma alweer is begonnen voor de website is bezocht op de desktop. Waarom zou je dat doen?

Nóg gemakkelijker
Veel gemakkelijker is het dus om te grijpen naar de tablet of smartphone. Die zijn immers allebei binnen handbereik en daarmee kunnen veel websites ook gewoon goed bekeken worden. Veel websites inderdaad, want lang niet iedereen heeft ervoor gezorgd dat zijn of haar mobiele website ook goed functioneert op een mobieltje.

Het hierboven genoemde voorbeeld illustreert het belang van een goed functionerende mobiele website. In dit geval heeft de televisiekijker nog de mogelijkheid om naar zijn desktop te lopen om het product, dat in de reclame is aangeprezen, te bekijken. Maar stel nu dat je als ondernemer een reclamebord op straat hebt staan, dan is de kans groot dat de meeste mensen naar jouw website zullen surfen vanaf hun mobiel. Tegen de tijd dat ze thuis zijn, hebben ze alweer heel veel andere prikkels gehad en zal een deel van de mensen jouw reclame zelfs alweer vergeten zijn.

Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen waarbij de kans groot is dat mensen via hun smartphone of tablet naar jouw website surfen. Denk bijvoorbeeld aan mond-op-mond-reclame.

Stel dat een van je vrienden op een verjaardagsfeestje jouw product aanprijst en een aantal aanwezigen via hun telefoon meteen een bezoekje brengen aan jouw website. Dan zou het toch zonde zijn als de website niet goed functioneert. Een gemiste kans, of niet?

Wil jij weten hoe je ervoor kunt zorgen dat je website geschikt is voor een bezoek met een smartphone of tablet? Of heb je een andere vraag? Stel die dan gerust, wij helpen je graag!