Social media: waarom je er niet onderuit komt

Senel Dilek

Gebruikers van Facebook zullen het meteen herkennen: advertenties en berichten van bedrijven die tussen de belevenissen van vrienden en vriendinnen opduiken. Bedrijven proberen al lang niet meer alleen via hun website klanten te benaderen. Ze gebruiken social media om hun producten of diensten aan de man te brengen. Als bedrijf kom je er bijna niet meer onderuit om deze kanalen te gebruiken.

Als je als ouderwetse schoenmaker bijna met pensioen gaat, is de kans gering dat je het nog nuttig vindt om je bedrijf op social media te promoten. In veel andere gevallen kan het gebruik van deze laagdrempelige kanalen om informatie met mensen te delen en om met mensen in contact te komen, juist heel nuttig zijn.

Groot bereik
Het bereik op social media kan enorm zijn. Miljoenen mensen maken dagelijks gebruik van onder meer Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en LinkedIn. Dat betekent een enorme groep potentiële klanten die dagelijks vanachter je bureau kunnen worden aangesproken door relatief simpel een aantal berichten de wereld in te sturen. Welk bedrijf wil niet zo’n miljoenenpubliek aanspreken? De vraag stellen is hem meteen beantwoorden. Bovendien, als jij het niet doet, grijpen je concullega’s de kans wel.

Een account aanmaken en regelmatig een bericht, foto en of filmpje plaatsen is een begin om het grote publiek te bereiken. Maar daarmee ben je er nog lang niet. Belangrijk is een professionele uitstraling.

Wees actief
Komt een bedrijf met een inactief account op Facebook of Twitter geloofwaardig over bij potentiële klanten? Vermoedelijk niet. Misschien dat klanten hun hand over het hart strijken, als ze het bedrijf kennen, maar anders is de kans groot dat ze toch even verder kijken. Of koop jij wel iets op Marktplaats bij een gebruiker die zich één dag geleden heeft aangemeld en nog nooit eerder iets van zich heeft laten horen of verkocht? Voor hetzelfde geld is het een malafide persoon.

Door aan te rommelen op social media laat je een slechte indruk achter en dat is nu juist wat je niet wil als je er actief op wordt. Het doel is om klanten een positief beeld van je bedrijf te geven en mogelijk ook om de klantenkring steeds groter te maken.

Regelmatig & relevant
Door regelmatig relevante berichten te plaatsen, kunnen onder meer Facebook en Twitter echter juist worden gebruikt als gratis promotiemiddel. Een middel om mensen te betrekken bij je product en ze bij jouw bedrijf te betrekken of ze zelfs in te zetten om jouw zaak onder de aandacht te brengen door middel van bijvoorbeeld acties waarmee ze iets kunnen winnen door jouw bericht te delen.

Goed nadenken over de boodschap van je berichten is erg belangrijk. En schroom ook vooral niet te kiezen voor slechts één van de kanalen: het kanaal dat het beste bij jouw doelgroep past. Het is immers beter om één kanaal goed te beheren dan twee of drie kanalen halfbakken.

Geïnspireerd door dit blog en wil je van gedachten wisselen over het gebruik van social media voor jouw bedrijf? Stel gerust een vraag.